Jak wygrać w szachy w czterech ruchach?

Opublikowano
mat w czterech ruchach

Wiele jest schematów rozgrywek szachowych. Jedne są długie i skomplikowane, inne z kolei banalnie proste. Doświadczenie amatorzy cały czas doskonalą swe umiejętności, ćwicząc szarże, obrony i gambity stosowane przez wielkich mistrzów. Miłośnicy szachów zaczytują się w literaturze fachowej i śledzą partie szachowe rozgrywane przez zawodowców, ciągle szukając takich sposobów prowadzenia rozgrywki, które będą możliwie jak najbardziej zaskakujące dla przeciwnika.

Szachy są grą logiczną, rozwijającą zdolność logicznego myślenia, przewidywania ruchów przeciwnika, myślenia długofalowego oraz strategicznego. Gracze nieraz latami doskonalą swe umiejętności i doskonalą swój szachowy warsztat. Do osiągnięcia poziomu zaawansowanego przez gracza dochodzi nieraz na przestrzeni wielu lat. Wymaga to ogromu godzin spędzonych nad szachownicą, studiowania odpowiedniej literatury i oczywiście ogromnego samozaparcia i zaangażowania.

Zanim jednak adepci sztuki szachowej osiągną wysoki poziom zaawansowania, muszą zacząć od opanowania najbardziej podstawowych schematów i zagrywek. Na tym początkowym etapie przygody z szachami nowicjusze zaznajamiają się z tak zwanymi szybkimi matami. W poprzednim wpisie przyjrzeliśmy się zagrywce, zwanej potocznie matem głupców, umożliwiającej zwycięstwo w dwóch ruchach. Teraz przyjrzymy się schematowi zwanemu szewskim matem, bądź szewczykiem, umożlwiającym odniesienie zwycięstwa w czterech ruchach.

Mat w czterech ruchach

Do popularnych szybkich zagrań szachowych umożliwiających – przynajmniej w teorii błyskawiczne zwycięstwo – należy tak zwany mat szewski i można go rozegrać już w czterech ruchach. W przeciwieństwie do najprostszej teoretycznie rozgrywki, czyli tak zwanego mata głupców, jest on już znacznie częściej spotykany i stosowany. Przeciwnik nie musi się w wypadku zastosowania mata szewskiego wykazać kompletnym brakiem znajomości szachowej strategii. Jak zatem można pokonać przeciwnika w czterech ruchach?

Szewski mat – schemat rozgrywki

Gracz posługujący się białymi bierkami musi przemieścić się swym pionkiem z rzędu E o dwa pola. Jego przeciwnik, posługujący się czarnymi bierkami przesunie się swoim analogicznym pionkiem w taki sam sposób. W następnym ruchu osoba grająca białymi bierkami musi przesunąć swego gońca z rzędu F na pole C4. Jest to kluczowe posunięcie dla powodzenia opisywanego manewru. Jeśli osoba grająca czarnymi bierkami nie zorientuje się w podstępie szykowanym przez przeciwnika, wówczas gracz posługujący się białymi bierkami powinien przesunąć swego hetmana na pole F3. Jeśli po tym manewrze grający czarnymi przeciwnik nadal nie orientuje się w manewrze szykowanym przez przeciwnika, gracz posługujący się białymi bierkami powinien przesunąć odsłoniętego przez siebie wcześniej hetmana po linii prostej na pole F7 w taki sposób by zbić czarnego pionka i w konsekwencji doprowadzić do zwycięstwa.

Opisany powyżej mat szewski, zwane też często szewczykiem jest manewrem bardzo podstępnym, a osoba, która nie miała z nim wcześniej do czynienia może paść jego ofiarą już w kilkadziesiąt sekund. Gracze doświadczeni nie dadzą się jednak matem szewskim tak łatwo zaskoczyć.