Szachy to gra wymagająca wielu lat ćwiczeń. Jej adepci, aby osiągnąć wysoki poziom zaawansowania, muszą zapoznać się z wieloma schematami prowadzenia rozgrywki. Na początku poznają oni podstawowe zasady i schematy zachowań i stopniowo, opanowując podstawy, zaczynają poznawać coraz bardziej skomplikowane mechanizmy gry. Graz w szachy ma w sobie tym samym coś z nauk ścisłych. Ucząc się bowiem matematyki czy fizyki, nie będziemy w stanie pojąć ich bardziej skomplikowanych prawideł bez opanowania podstaw.
Wśród wielu zagrywek szachowych istnieją takie, które przynajmniej w teorii pozwalają na pokonanie przeciwnika w kilku ruchach. Nie są to jednak metody gry, którymi szczycą się doświadczeni gracze. Są to zagrywki raczej szkoleniowe, przeznaczone do pokazywania początkującym graczom podstawowych metod i prawideł prowadzenia rozgrywki. Nie są często stosowane podczas partii szachowych, a stanowią raczej pewną formę ciekawostki czy też szachowej sztuczki.
Istnieje schemat prowadzenia rozgrywki pozwalający – przynajmniej teoretycznie – zwyciężyć w partii szachowej przy wykonaniu wyłącznie trzech ruchów. Jest to wariant tak zwanego szewczyka w szachach. Ma on – jak już wyżej wspomniano – charakter przede wszystkim teoretycznej ciekawostki mającej na celu zilustrowanie mechanizmów gry i nie jest on używany raczej w trakcie meczów szachowych.
Podstawowym założeniem, które musi się spełnić przy tak zwanym matem szewczyka, jest to, że nasz przeciwnik będzie wykonywał skrajnie nieprzemyślane ruchy. Do mata w trzech ruchach można doprowadzić, atakując w odpowiedni sposób na pole F7 -tuż obok czarnego króla – przy założeniu – oczywiście, że grać będziemy białymi bierkami. Co zatem należy zrobić, aby do takiego mata w trzech ruchach doprowadzić?
W pierwszym ruchu wystawiamy naszego białego pionka z pola E2 na pole E4. Wówczas nasz przeciwnik powinien przesunąć swojego pionka dokładnie na pole przeciwległe względem naszego, to jest z pola E7 na pole E5. Będzie mu się wtedy wydawało, że zablokował on naszego pionka. Tym samym odsłoni on nam jednakowoż dostęp do swego króla znajdującego się na polu F8.
W drugim ruchu wystawiamy naszego białego hetmana z pola F1 na pole C4 i wtedy uzyskujemy dostęp do wyjścia na pozycję do ataku na czarnego króla, bijąc czarnego pionka ustawionego na polu F7. Przeciwnik przestawia swego skoczka z pola B8 na C6, próbując jakoś zablokować naszego hetmana.
Wówczas uzyskujemy bardzo szerokie pole manewru i możemy zaatakować naszym hetmanem czarnego piona z pola F7, wówczas odsłaniamy czarnego króla z dwu stron. Przeciwnik, widząc ten ruch, próbuje bronić swego króla wysuwając się pionkiem z pola D7 na D6 obok swego skoczka. My następnie wychodzimy naszym białym królem z pola F1 na pole F3 i zbijamy pionka przeciwnika z pola F7 I wówczas uzyskujemy szach mat w 3 ruchach
Wyniki: 188
164,99 zł
99,99 zł
134,99 zł
119,99 zł
319,99 zł
339,99 zł
209,99 zł
164,99 zł
129,99 zł
154,99 zł